Tworzenie własnego świata za pomocą klocków, budowanie domów, pojazdów lub zwierząt fantasy lub budowanie małego robota. Dzięki zabawkom budowlanym i konstrukcyjnym dzieci istotnie niesamowicie swoje horyzonty. Znajdziesz u nas odpowiednie modele - od prostych drewnianych zabawek po wieloczęściowe zestawy konstrukcyjne.
Spis treści:
Zabawki budowlane i konstrukcyjne są dokładnie tym, co sugeruje ich nazwa. Dzieci otrzymują „niegotowe” zabawki, takie jak domek dla lalek lub samochodziki na matę do zabawy i muszą je samodzielnie złożyć, a nawet skonstruować. Zabawki do budowania bawią na dwa sposoby. Najpierw kombinujemy, zastanawiamy się i budujemy, a potem bawimy się klasycznie nową konstrukcją. W przypadku niektórych zabawek należy postępować zgodnie z dokładnym planem, aby wynik był ostatecznie zadowalający. Jednak w przypadku większości zabawek budowlanych i konstrukcyjnych dzieci mogą puścić wodze fantazji i samodzielnie wdrażać swoje pomysły.
Asortyment zabawek budowlanych i konstrukcyjnych obejmuje modele od bardzo prostych do bardzo złożonych. Dlatego każde dziecko znajdzie dla siebie coś odpowiedniego.
Klocki
Proste klocki z drewna lub tworzywa lub klocki z połączeniami wtykowymi stanowią dla większości dzieci pierwszy kontakt z zabawkami budowlanymi i konstrukcyjnymi. Klocki można indywidualnie składać i łączyć ze sobą. Jednak w przypadku klocków konstrukcyjnych ze złączami wtykowymi należy zadbać o to, aby poszczególne części pasowały do siebie, aby uniknąć uszkodzenia zabawki i frustracji.
Zestawy zabawek i zestawy konstrukcyjne
Jeśli chcesz zaoferować dziecku coś więcej niż pojedyncze klocki do swobodnego układania, możesz skorzystać z zestawów zabawek i zestawów konstrukcyjnych. Można z nich budować całe sceny, figury, pojazdy lub światy. Części są do siebie dopasowane. Propozycje producentów zestawów budowlanych można odtwarzać jeden do jeden lub mogą one służyć jako inspiracja dla dziecka do stworzenia własnej wersji.
Magnesy
Magnesy są szczególnie łatwe w montażu, a jednocześnie stabilne. Można z nich szczególnie dobrze konstruować trójwymiarowe kształty geometryczne, które zachęcają do ich wypróbowania i przemyślenia. Zestawy magnesów można również łatwo rozbudować i zajmują mało miejsca podczas przechowywania.
Dla dzieci w jakim wieku nadają się zabawki konstrukcyjne?
Dzięki różnorodnej ofercie zabawek budowlanych i konstrukcyjnych każdy znajdzie coś dla siebie. Już dzieci od 6 miesiąca życia mogą zacząć budować z prostych, dużych klocków wykonanych z drewna lub tworzywa. Im lepiej dziecko rozwija zręczność i zdolności poznawcze, tym bardziej złożona może stać się zabawka. Proste konstrukcje drewniane takie, jak pierwsze pojazdy czy proste zestawy magnesów są odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym 3 lat. Technicznie bardziej wymagające zestawy konstrukcyjne, które wymagają narzędzi lub zestawy z małymi częściami, takie jak Lego, powinny być udostępniane dzieciom dopiero w wieku szkolnym. Aby znaleźć odpowiednią zabawkę należy zasadniczo postępować zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi grup wiekowych.
Wskazówki dotyczące przechowywania zabawek
Niezależnie od tego, czy klockami bawi się maluch, czy uczeń szkoły podstawowej, całą zabawkę należy dobrze schować, aby nie zgubiły się żadne części, a w dziecięcym pokoju panował porządek. Przezroczyste pudełka zapewniają szybki przegląd zawartości i można je na przykład po prostu schować w szufladzie łóżka, nie zajmując miejsca w pokoju dziecięcym.
Zabawa zabawkami budowlanymi i konstrukcyjnymi może mieć pozytywny wpływ na rozwój dzieci. Planowanie i realizacja konstrukcji wspiera małą motorykę, a także rozwija umiejętności motoryczne i wyobraźnię przestrzenną, koncentrację i umiejętności rozwiązywania problemów. Jednocześnie zabawki konstrukcyjne pozwalają zintegrować zasadę nauki przez zabawę z codziennym życiem. Podstawy fizyki i mechaniki są przekazywane mimochodem i pomagają dzieciom lepiej zrozumieć otaczający ich świat. W przypadku niektórych szczególnie wyrafinowanych zestawów konstrukcyjnych można nawet przekazać podstawową wiedzę z zakresu programowania lub elektroniki. W ten sposób można rozbudzić u dzieci początkowe zainteresowania i skłonności do hobby lub późniejszego zawodu, a także dać im okazję do ich wypróbowania.